Goed werkgeverschap start bij een goede werk-privé balans

Maar liefst 59 procent van de medewerkers vindt een goede balans tussen werk en privé het belangrijkste aspect van goed werkgeverschap. Terwijl dit bij werkgevers – met 28 procent – pas op de vierde plek staat. Dit blijkt uit recent onderzoek van Circula, zij onderzochten wat goed werkgeverschap inhoudt onder 1.000 medewerkers en 300 organisaties.

Balans tussen werk en privé

In de juiste balans tussen werk en privé wordt begrip van de werkgever voor de thuissituatie als heel belangrijk gevonden, net als flexibele werktijden en duidelijkheid over verantwoordelijkheden. Negen op de tien medewerkers vindt dat een goede werk-privé balans ook nog eens positief bijdraagt aan de mentale en fysieke gezondheid.

Deze cijfers geven aan dat het belangrijk is dat organisaties de persoonlijke situatie van hun medewerkers hoger moeten prioriteren.

Goed werkgeverschap

De resultaten van het onderzoek bevestigen dat hoewel ‘goed werkgeverschap’ hoog op de agenda staat als het gaat om het aantrekken en behouden van medewerkers, er nog veel ruimte is voor verbetering.

Zo is een ruime meerderheid van de medewerkers (63 procent) van mening dat werkgevers hun personeel moeten ondersteunen bij het vinden van de juiste balans in werk en privé. Slechts 28 procent van de werkgevers heeft dit hoog op de HR-prioriteitenlijst staan.

Tegelijkertijd is 87 procent van de werkgevers van mening dat zij hun medewerkers hierin wel moeten ondersteunen, maar slechts 36 procent van de werkgevers doet dit naar eigen zeggen goed. Het overgrote deel van de werkgevers zal zich moeten verbeteren op weg naar goed werkgeverschap.

Door alle onderzoeksresultaten heen blijkt dat er een kloof is tussen de wensen van medewerkers en wat werkgevers denken te moeten doen om personeel aan zich te binden. Er is meer nodig dan een goed salaris en werkgevers vergeten de mens centraal te zetten. Dit zie je terug in de werk-privé balans, maar ook in zaken als de secundaire arbeidsvoorwaarden.

43 procent van de werkgevers biedt überhaupt geen extra benefits aan medewerkers, buiten de meest standaard secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenopbouw of reiskostenvergoeding. De overige 57 procent biedt ten minste één employee benefit die de balans tussen werk en privé ondersteunt, bijvoorbeeld de mogelijkheid tot remote werken, flexibele werktijden of aanvullend zwangerschapsverlof.

Over de hele breedte is de aanpak die bedrijven hebben heel generiek. Het onderzoek toont dat er veel gaten zijn tussen de verwachtingen van medewerkers en wat werkgevers daadwerkelijk bieden. Er zijn daar nog veel mogelijkheden om je personeel tevreden te houden.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Bron: ANP Persportaal

In gesprek over werk en privé

Echte gesprekken kunnen de sleutel zijn tot het begrijpen van de persoonlijke situaties van jouw medewerkers! Met dit begrip kun je hen gericht ondersteunen en bijdragen aan een betere werk-privé balans. Bij Van Altena en de Jongh rusten we leiders uit met de nodige vaardigheden om het échte gesprek te voeren met medewerkers.

Geïnteresseerd in hoe wij dit doen? Neem contact op via [email protected] voor meer informatie.